Analys av däcktester inom friktionsdäck.
Innan jag ger dig alla svar på vilka friktionsdäck som är bäst i test så
vill jag gärna svara på fyra vanliga frågor så att du på ett enkelt och snabbt
sett lär dig mer om friktionsdäck såkallade ”allround däck”,” dubbfria
vinterdäck”, ”vinterdäck utan dubb”. Rubrikerna kommer jag att fetmarkera
nedan.
Vad är dubbfria vinterdäck?
Dubbfria vinterdäck heter går under nanmet friktionsdäck, dessa kan
monteras på bilen när som helst men rekommenderas att helst användas under
vintermånaderna. Ett friktionsdäck är inte lika säkert som ett dubbdäck då
friktionsdäcket saknar dubb.
Vad är det
som då gör att friktionsdäcket kan användas på vintern? Ett enkelt
svar på det är att friktionsdäcken skapas med andra assymetriska mönster som
anpassas för vinterbruket, däcket är också en aning hårdare än vad ett
sommardäck är. Man bör helst använda friktionsdäck tidigast på hösten och
senast under april månad, därefter börjar värmen att komma.
Bör jag välja dubbdäck eller friktionsdäck?
Välj helst däck
med dubb, enligt transportstyrelsen så är det 42% säkrare, men enligt vår
undersökning så dör fler av dubbdäck än att köra med friktionsdäck.
Ska jag välja centraleuropeiska
friktionsdäck eller nordiska?
Du bor i
Norden, välj nordiska det är alltid bäst anpassade för vårt nordiska klimat. Vi
kommer att berätta mer nedan i däcktestet för friktionsdäck.
Nu bör du känna
till allt om dubbfria vinterdäck! Annars kan du läsa mer om det:
Friktionsdäck test – alla dubbfria däck.
Nordiska dubbfria
vinterdäck är däck med hastighetsklasserna Q, R, T och H. För just dubbfria
däck så har egenskaperna utvecklats med åren och blivit riktigt bra. Exempelvis
har Nokian gjort succe med sin modell ”Hakkapeliitta R2” som är ett nordiskt
friktionsdäck.
Enligt senaste friktionsdäck testet så är dessa
däck bäst (2015)
·
Continental ContiVikingContact
6
·
Goodyear Ultra Grip Ice 2
·
Nokian Hakkapeliitta R2
·
Yokohama Ice Guard IG50
Detta visste du säkert inte:
Däck främst med hastighetsklass T (190 km/h). Ger extra säkerheten på blankis som kan vara skönt att ha i reserv. Ett dubbdäck försämras snabbare än ett odubbat när det slits för att dubbarna tappar skärpan.
Däck främst med hastighetsklass T (190 km/h). Ger extra säkerheten på blankis som kan vara skönt att ha i reserv. Ett dubbdäck försämras snabbare än ett odubbat när det slits för att dubbarna tappar skärpan.
Dom bästa dubbdäcken:
Continental ContiIceContact 2 (190 dubbar)
Goodyear UltraGrip Ice Arctic (130 dubbar)
Hankook Winter I*Pike (170 dubbar)
Infinity Ecosnow (96 dubbar)
Kumho Wintercraft Ice Wi31 (96 dubbar)
Michelin X-Ice North 3 (96 dubbar)
Nokian Hakkapeliitta 8 (190 dubbar)
Pirelli Ice Zero (130 dubbar)
Yokohama Ice Guard IG55 (130 dubbar)
Vi hoppas att dessa tips var till er hjälp!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar