torsdag 14 januari 2016

Konkava utseenden i Sverige "stance / oni-camber" - fälgar

Konkava utseenden i Sverige

Gillar du ”stance” looken? Många gillar det utseendet i Sverige. Såna här fälgar drar till sig uppmärksamhet pga den coola looken, att bära såna här fälgar kräver förutom pengar en riktigt fin bil. Vi har något liknande som vi kallar för ABS355 det är en konkav fälg med en viss ”stance” effekt, googlar du exempelvis stance wheels så kommer du att se många aktörer men klickar du på någon av dessa så kommer du till helt vanliga fälgsidor, varför?
Jo, Snygga stanced fälgar är en väldigt amerikansk grej och det är inte många som erbjuder såna här fälgar, vår fälg som är Sveriges mest konkavaste fälg går från 1999kr och uppåt. 





Vanliga hederliga hjul och däck har funnits i över hundra år, däcket skapades för många år sen. Ända sen däcket skapades så har människor velat utveckla olika hjul och däck. Idag vill företagen som utvecklar fälgar sätta trender för att vara först med någonting häftigt så kallade ”customized wheels” det är fälgar som man skapat från grunden. En sådan fälg är skapad för att attrahera blickar, vara säker, billigare och häftigare än en original fälg.

Att köra med oni-camber utseendet

Det ser väldigt häftigt ut, inte direkt hälsosamt för bilens komponenter vilket vi kommer att förklara nedan.
Först och främst så finns det två saker som kallas för positive camber och negative camber, en positiv camber ser ut så här:


En negativ camber ser ut så här:

Oni-camber looken sänker bilens kropp så mycket som möjligt, några av dessa fordon kan till och med sänkas ännu mer vid ett stillastående skede än vad som är möjligt. Att sänka en bil för mycket kan skapa en negative camber och skada de rekommenderade fabriksinställningarna.



Vissa fordon medger justerbar camber genom att vrida en bult med en stor bricka. Brickan är förskjuten/excentrisk så att det går att vrida.

Kontroll vapen eller A-armar är också platser för kullederna. Om en styrarm kan utformas för att medge kulleden en viss justerbarhet kan camber ändras genom att effektivt förflytta toppen av däcket in och ut. 

Vissa fordon använder styrstavar i stället för A-armar. Vissa biltillverkare kommer också hänvisa till dessa som parallellstag, styrstavar, etc. Syftet är alltid densamma: att lokalisera upphängningspunkter, och därmed säkra den exakta platsen av hjulet / däcket. 

 Slutplädering:

Ska du sänka bilen så bör du tänka på att inte bryta mot lagen, det är snyggt men inget vi rekommenderar dig att göra. Anledning? Det är inte rekommenderat av biltillverkarna.

Med vänliga hälsningar
Johan Andersson
Med reservationer för fel, copyright och bilder tagna med tillstånd.



Inga kommentarer: