onsdag 30 december 2015

Test av friktionsdäck



Analys av däcktester inom friktionsdäck.

Innan jag ger dig alla svar på vilka friktionsdäck som är bäst i test så vill jag gärna svara på fyra vanliga frågor så att du på ett enkelt och snabbt sett lär dig mer om friktionsdäck såkallade ”allround däck”,” dubbfria vinterdäck”, ”vinterdäck utan dubb”. Rubrikerna kommer jag att fetmarkera nedan.

Vad  är dubbfria vinterdäck?
Dubbfria vinterdäck heter går under nanmet friktionsdäck, dessa kan monteras på bilen när som helst men rekommenderas att helst användas under vintermånaderna. Ett friktionsdäck är inte lika säkert som ett dubbdäck då friktionsdäcket saknar dubb.

Vad är det som då gör att friktionsdäcket kan användas på vintern? Ett enkelt svar på det är att friktionsdäcken skapas med andra assymetriska mönster som anpassas för vinterbruket, däcket är också en aning hårdare än vad ett sommardäck är. Man bör helst använda friktionsdäck tidigast på hösten och senast under april månad, därefter börjar värmen att komma.

Välj helst däck med dubb, enligt transportstyrelsen så är det 42% säkrare, men enligt vår undersökning så dör fler av dubbdäck än att köra med friktionsdäck

Ska jag välja centraleuropeiska friktionsdäck eller nordiska?
Du bor i Norden, välj nordiska det är alltid bäst anpassade för vårt nordiska klimat. Vi kommer att berätta mer nedan i däcktestet för friktionsdäck.

Nu bör du känna till allt om dubbfria vinterdäck! Annars kan du läsa mer om det:


Friktionsdäck test – alla dubbfria däck.

Nordiska dubbfria vinterdäck är däck med hastighetsklasserna Q, R, T och H. För just dubbfria däck så har egenskaperna utvecklats med åren och blivit riktigt bra. Exempelvis har Nokian gjort succe med sin modell ”Hakkapeliitta R2” som är ett nordiskt friktionsdäck. 

Enligt senaste friktionsdäck testet så är dessa däck bäst (2015)

·         Continental ContiVikingContact 6
·         Goodyear Ultra Grip Ice 2
·         Nokian Hakkapeliitta R2
·         Yokohama Ice Guard IG50


   
    
     Detta visste du säkert inte:
Däck främst med hastighetsklass T (190 km/h). Ger extra säkerheten på blankis som kan vara skönt att ha i reserv. Ett dubbdäck försämras snabbare än ett odubbat när det slits för att dubbarna tappar skärpan. 


Dom bästa dubbdäcken:
      Continental ContiIceContact 2 (190 dubbar)  
      Goodyear UltraGrip Ice Arctic (130 dubbar) 
      Hankook Winter I*Pike (170 dubbar) 
      Infinity Ecosnow (96 dubbar) 
      Kumho Wintercraft Ice Wi31 (96 dubbar) 
      Michelin X-Ice North 3 (96 dubbar) 
      Nokian Hakkapeliitta 8 (190 dubbar) 
      Pirelli Ice Zero (130 dubbar) 
      Yokohama Ice Guard IG55 (130 dubbar)
      

      Vi hoppas att dessa tips var till er hjälp!




Inga kommentarer: